Filippa K S/S collection 09

När jag tänker tillbaka på mitt internship i New York känns det väldigt overkligt på något vis. Jag kommer ihåg det, men det känns liksom så konstigt att jag verkligen var där och jobbade. Kikade nyss runt på lite modesidor och hittade Filippa Ks runway show för spring/summer 2009. Och där var dem, alla dessa plagg jag packade upp, sorterade och stod och strök i flera timmar under september månad  på 11 våningen i Chelsea. Vad jag också kom att tänka på var när jag läste en artikel om just tjejers perspektiv på internship. Efter serier så som The Hills och The City tror många att det är världens mest glamorösa jobb att arbeta som intern, vilket det inte är. Du är på den absoluta botten i branschen och folk ser dig som en assistent vars uppgift är att fixa kaffe, städa upp efter deras fika samt fylla på papper i skrivaren, ungefär.

Jag säger inte att det är fel, de flesta på stora modeföretag hamnar faktiskt just längst här nere och får jobba sig upp längs laddern, och det är faktiskt otroligt viktigt att vara med lite från scratch och ta skitjobbet.

Med detta vill jag säga att jag tycker att serier som The City ger ett fel intryck hur det är att jobba inom mode, man får inte direkt något serverat till en utan det handlar om att slå sig fram, visa framfötterna samt att networka och skapa viktiga kontakter.

En sak jag inte heller förstår är varför så mycket folk inom denna branschen är så otrevliga? Om jag skulle få en hög position i framtiden, vilket jag givetvis ska kommer jag vara otroligt ödmjuk och snäll mot folk jag jobbar med, och främst mot assistants/interns för att inte slå bort dem från branschen. Jag minns själv min första dag på mitt första jobb (det jag slutade efter en dag pga människorna haha), jag fick en uppgift och det var att ringa runt till clients för att bekräfta deras attendance på kommande fashion shows. Jag satt i drygt 3 timmar och väntade på listan, gick runt och frågade varenda kotte om jag kunde göra något. Totalignorerad blev jag. Usch det var hemskt, men även utav detta lärde jag mig en del.

It's not this rad.

.
Några av kläderna jag stod och strök i höstas.


Ska beställa denna tröjan när jag fått lön :) Coool.

Nu ska jag äta cashewnötter.
xxx


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0